Tydzień Kina Hiszpańskiego

Nadchodzi 20. Tydzień Kina Hiszpańskiego!

20-26 marca 2020
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów – w kasie kina i na stronie bilety.bok.bialystok.pl

Wiosną już po raz 20. zapraszamy w filmową podróż przez Półwysep Iberyjski, od centrum stołecznego Madrytu, przez Kraj Basków, po Katalonię i Andaluzję!
Tydzień Kina Hiszpańskiego to jedyne w Polsce wydarzenie poświęcone wyłącznie kinematografii słonecznej Hiszpanii, święto kina dla widzów zakochanych w słońcu, podróżach i południowym stylu życia.
Przegląd skierowany jest zarówno do miłośników języka i kultury hiszpańskiej, jak i do osób lubiących dobre kino. W naszym kinie impreza odbędzie się w terminie 20-26 marca.

W programie prezentowany jest szeroki przekrój hiszpańskiej kinematografii, od hitów kasowych po kameralne filmy artystyczne, najgłośniejsze i najbardziej intrygujące nowe hiszpańskie filmy, w większości nie pokazywane wcześniej w Polsce. Wśród nich filmy prezentowane na najważniejszych międzynarodowych festiwalach oraz zdobywcy prestiżowych nagród.

HARMONOGRAM 20. TKH

20 marca

18.30 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: KAPELA
(Hiszpania, 90′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

20.30 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: PÓKI TRWA WOJNA
(Hiszpania, 107′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

21 marca

16:45 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: GRYPLAN
(Hiszpania, 80′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

18.30 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: JAK ZOSTAĆ CESARZEM
(Hiszpania, 91′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

20.30 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: GDYBYM BYŁ BOGATY
(Hiszpania, 98′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

22 marca

18.30 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: TAKSÓWKĄ NA GIBRALTAR
(Hiszpania, 92′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

20.30 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: DETEKTYW ARETA
(Hiszpania, 122′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

23 marca

18.30 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: PO EUROPEJSKU
(Hiszpania, 89′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

24 marca

18.30 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: NIEWINNOŚĆ
(Hiszpania, 92′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

25 marca

18.30 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: MAM TO POD KONTROLĄ
(Hiszpania, 98′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

26 marca

18.30 TYDZIEŃ KINA HISZPAŃSKIEGO: ŻYCIE ZACZYNA SIĘ PO CZTERDZIESTCE
(Hiszpania, 90′, bilety: 14 zł/bilet na film, 132 zł/karnet na 11 filmów)

 

Więcej o filmach:

PÓKI TRWA WOJNA / Mientras dure la guerra
Hiszpania 2019, 107’
reż. Alejandro Amenábar
obsada: Karra Elejalde, Eduard Fernández, Santi Prego, Patricia López Arnaiz, Inma Cuevas, Nathalie Poza, Luis Bermejo

Alejandro Amenábar to jeden z najbardziej znanych na świecie hiszpańskich twórców. Jego filmy doceniano na festiwalach w Berlinie, Wenecji i Toronto, pracował z największymi hollywoodzkimi gwiazdami, a wyreżyserowane przez niego „W stronę morza” zdobyło Oscara.

„Póki trwa wojna” to wielki powrót reżysera do ojczyzny, a zarazem pierwsze zmierzenie się z wielkimi tematami z hiszpańskiej historii – czasami wojny domowej, objęciem władzy przez generała Franco i towarzyszącymi im represjami. Film skupia się na postaci pisarza i filozofa, Miguela de Unamuno, który do dziś pozostaje w Hiszpanii postacią niezwykle kontrowersyjną.

Film zdobył aż 17 nominacji do nagród Goya i pięć statuetek. Odniósł też ogromny sukces komercyjny i był jedną z najchętniej oglądanych przez Hiszpanów rodzimych produkcji ubiegłego roku.

Salamanka, lato 1936 roku. Wybitny pisarz i filozof, Miguel de Unamuno postanawia publicznie poprzeć wojskowy zamach stanu, który zdaniem jego autorów ma służyć uporządkowaniu niespokojnej sytuacji w kraju. Bez sprzeciwu aprobuje rozwiązanie rady miejskiej, której był członkiem i uznaje nominację do nowych władz miasta. Piastując funkcję rektora uniwersytetu w Salamance, podpisuje oświadczenie wydane przez uczelnię, w którym popiera się obronę chrześcijańskiej cywilizacji zachodniej przed niosącą destrukcję ideologią Wschodu oraz przewodniczy pracom komisji redukującej obecność na uczelni profesorów o lewicowych poglądach. Rząd republikański zwalnia Unamuno z funkcji rektora, czego on nie przyjmuje do wiadomości.

Tymczasem generał Francisco Franco ze swymi oddziałami łączy się z frontem rebeliantów i rozpoczyna udaną kampanię z zamiarem przejęcia wyłącznego dowództwa nad wojną oraz władzy w kraju.

Krwawe oblicze konfliktu i liczne wyroki pozbawiające wolności powodują, że Unamuno zaczyna podawać w wątpliwość swoje poglądy. Kiedy generał Franco przenosi kwaterę główną do Salamanki, Unamuno udaje się do niego z petycją o uwolnienie uwięzionych przyjaciół.

NIEWINNOŚĆ / La Inocencia
Hiszpania 2019, 92’
reż. Lucía Alemany
obsada: Carmen Arrufat, Joel Bosqued, Sergi López

Oparty na własnych doświadczeniach debiut Lucíi Alemany, którego akcja toczy się latem w rodzinnych stronach reżyserki, podczas świąt patrona wsi. Film jest osobistym portretem małej walencjańskiej wioski, historią bohaterki i opowieścią o Traiguerze w prowincji Castellón.

Lis jest wysportowaną, zdolną nastolatką. Chce wyrwać się z rodzinnej wioski, która jest już dla niej za mała. Marzy o pracy w cyrku, ale wie, że osiągnięcie celu nie będzie łatwe. Czeka ją walka z rodzicami, którzy nie rozumieją i nie wspierają pragnień córki.

Jest lato. Lis spędza je na zabawach z przyjaciółkami i kolegami – jest wśród nich Polak – oraz na wygłupach ze starszym od niej o kilka lat chłopakiem, Nestorem. Wszechobecni sąsiedzi i nieustanne plotki zmuszają Lis do ukrywania związku. Nie chce, żeby dowiedzieli się o nim rodzice. Tymczasem sielankowe lato dobiega końca, a nadchodząca jesień wywróci jej życie do góry nogami.

KAPELA / La Banda
Hiszpania 2019, 92’
reż. Roberto Bueso
obsada: Olga Alamán, Enric Benavent, Carlo Blanco

Powiew młodości, spontaniczności i świeżości. Debiut reżyserski Roberta Buesa, opowiadający o powrocie do korzeni. Prosty, subtelny i delikatny film zaprasza do podróży w przeszłość i refleksji na temat niepewnej przyszłości.

Edu wyjechał do Londynu w pogoni za marzeniami – chciał zostać muzykiem. Ślub brata sprawia, że wraca do rodzinnego miasteczka w Walencji. Po przyjeździe do domu czuje potrzebę odzyskania utraconego czasu i powrotu do przeszłości, którą zostawił, wyjeżdżając z kraju. Odnawia kontakt z kolegami, z którymi grał w kapeli. Czy przetrwała męska przyjaźń, która ich łączyła? Edu zobaczy się też z Alicią, odwieczną dziewczyną jednego z najlepszych przyjaciół. Spotkanie przypomni mu, co kiedyś ich łączyło. Czy dawne uczucie odżyje? A może narodzi się zupełnie nowe?

JAK ZOSTAĆ CESARZEM / Los Japón

Hiszpania 2019, 91’
reż. Álvaro Díaz Lorenzo
obsada: Dani Rovira, María León, Antonio Dechent

Cesarstwo Wielkiej Japonii ma poważny problem. Bezpotomnie odszedł Cesarz Satohito. Aby zapewnić ciągłość mocarstwu, trzeba jak najszybciej znaleźć następcę tronu. Sekretarz zmarłego cesarza studiuje drzewo genealogiczne cesarskiej rodziny i trafia na ślad prowadzący do miejscowości Coria del Río niedaleko Sewilli. Mieszka tam Paco Japón z żoną i dziećmi. To właśnie on jest wybrańcem! Życie rodziny Japón staje do góry nogami. Muszą pojechać do Tokio i zamieszkać w Pałacu Cesarskim, gdzie będą przygotowywani do nowych ról. Różnice kulturowe i językowe między Andaluzyjczykami i Japończykami stworzą mnóstwo komicznych sytuacji szalonej przygodzie z Zachodu na Wschód.

Inspiracją do stworzenia filmu była prawdziwa historia. W 1613 roku do Corii del Río dotarła japońska misja dyplomatyczna, której przewodził samuraj Hasekura Tsunenaga. Celem wizyty były negocjacje traktatu handlowego z królem Filipem III. Wizyta trwała 3 lata, podczas których Japończycy mieszkali w Corii. Negocjacje się nie powiodły, Hasekura wrócił do swojego kraju, ale wielu członków misji zdecydowało się na pozostanie w andaluzyjskim miasteczku. Dzisiaj, spośród 30 tysięcy mieszkańców Corii del Río, ponad 600 nosi nazwisko Japón (Japonia).

TAKSÓWKĄ NA GIBRALTAR / Taxi a Gibraltar

Hiszpania/Argentyna 2019, 92’
reż. Alejo Flah
obsada: Dani Rovira, Joaquín Furriel, Ingrid García-Jonsson

León Lafuente to hiszpański taksówkarz, który mieszka i pracuje w Madrycie. Zawsze jest wkurzony i zawsze ma zły humor. Prześladują go długi i przerażają zbyt szybko zachodzące wokół niego zmiany. Jakby tego było mało, jego żona za chwilę rodzi.

Diego Manfredi to argentyński przystojniak. Uwodzicielski oszust. Właśnie wychodzi z więzienia, jednak nikt na niego nie czeka. Lata odsiadki pozostawiły go bez rodziny i przyszłości, za to z wieloma długami.

Sandra Sánchez to młoda Andaluzyjka. W rodzinnej wiosce nudzi się jak mops, dlatego pewnego dnia postanawia się z niej wyrwać. Ucieka od narzeczonego, zamężnych przyjaciółek i drzew oliwnych, którymi była otoczona przez całe życie.

Troje przypadkowych bohaterów wyrusza wspólnie na szaloną wyprawę na Gibraltar. Chcą odnaleźć złoto ukryte w tamtejszych tunelach podczas II wojny światowej. Taki przypływ gotówki rozwiązałby wszystkie ich problemy. Czy u kresu podróży czeka na nich tylko szlachetny kruszec? A może po drodze odkryją coś znacznie cenniejszego?

DETEKTYW ARETA / El crack cero

Hiszpania 2019, 122’
reż. José Luis Garci
obsada: Carlos Santos, Miguel Ángel Muñoz, Luisa Gavasa

José Luis Garci, reżyser pierwszego nagrodzonego Oscarem hiszpańskiego filmu „Ponownie zaczynać” i trzech innych produkcji nominowanych do tej prestiżowej nagrody, po niemal czterdziestu latach powraca do postaci Germana Arety – niegdyś policjanta wydziału kryminalnego, dziś prywatnego detektywa. Po filmach „El crack” (1981) i „El crack dos” (1983) z Alfredem Landą w roli głównej, w tytułowego bohatera wcielił się Carlos Santos. Towarzyszą mu Miguel Ángel Muñoz i Luisa Gavasa. Detektyw Areta jest prequelem pierwszego filmu z tryptyku opowiadającego o rozpracowywanych przez Aretę sprawach, rozgrywających się w niespokojnych latach hiszpańskiej transformacji.

Pół roku po domniemanym samobójstwie słynnego krawca Narciso Benavidesa, Germanowi Arecie składa wizytę tajemnicza, atrakcyjna nieznajoma. Wyjawia mu, że była kochanką zmarłego i prosi o wyjaśnienie okoliczności jego śmierci. Kobieta jest przekonana, że ​​został zabity. Instynkt mówi Arecie, że ludzie zabijają tylko z miłości lub dla pieniędzy, lecz mimo to podejmuje się rozwikłania zagadki. Wkrótce okaże się, że w sprawie Benavidesa podejrzanych jest wielu i każdy z nich miał powód, by pozbyć się krawca.

Detektywi, femmes fatales, nierozwiązane morderstwa, cięte riposty i melancholia to najważniejsze składniki tego czarno-białego filmu, ożywiającego najlepsze tradycje kina noir w podejrzanych zaułkach Madrytu lat osiemdziesiątych.

GDYBYM BYŁ BOGATY / Si yo fuera rico

Hiszpania 2019, 98’
reż. Álvaro Fernández Armero
obsada: Álex García, Alexandra Jiménez, Adrián Lastra, Paula Echevarría

Santi (Álex García) jest młody i atrakcyjny, ale nie odniósł sukcesu zawodowego. W życiu osobistym też nie układa mu się najlepiej – właśnie jest w trakcie rozwodu z Maite (Alexandra Jiménez). W akcie desperacji kupuje los na loterii. Może tym razem dopisze mu szczęście? Nie bardzo w to wierzy, a jednak… Wygrywa! I nie jakiś tam tysiączek czy dwa, tylko kupę kasy. Z dnia na dzień zostaje milionerem.

Czy jednak można w pełni cieszyć się z wygranej, nie mówiąc o niej ani rodzinie, ani przyjaciołom? Santi musi ukryć swoje szczęście przed wszystkimi. Gdyby jego żona dowiedziała się o fortunie, zażądałaby połowy pieniędzy. Dzielić się milionami z byłą żoną? Nie ma mowy! Santi postanawia rozkoszować się wygraną w ukryciu, wydając pieniądze jak najostrożniej, żeby nikt ze znajomych nie dowiedział się o jego bogactwie. Będzie mógł sobie pofolgować kiedy w końcu podpisze papiery rozwodowe. Czy uda mu się dochować tajemnicy?

GRYPLAN / El Plan

Hiszpania 2019, 80’
reż. Polo Menárguez
obsada: Raúl Arévalo, Antonio de la Torre, Chema del Barco

Paco (Antonio de la Torre), Ramón (Chema del Barco) i Andrade (Raúl Arévalo) zaprzyjaźnili się, kiedy pracowali razem w agencji ochrony. Niestety, firmę zamknięto i cała trójka wylądowała na bruku. Utrata pracy nie zniszczyła jednak ich przyjaźni.

Pewnego dnia spotykają się wcześnie rano, żeby wdrożyć w życie skrupulatnie obmyślony plan. Napotykają jednak na niespodziewaną przeszkodę – samochód, którym mieli dotrzeć do celu uległ awarii. Zostają więc w domu w nadziei, że wymyślą jakiś sposób na wybrnięcie z kłopotu. Szukając wyjścia z sytuacji, wplątują się w niepotrzebne, niewygodne dyskusje i awantury. Podczas kłótni każdy z przyjaciół pokaże swoją prawdziwą twarz, co na zawsze zmieni łączącą ich relację.

Film jest ekranową adaptacją sztuki teatralnej Ignasiego Vidala, zręcznie balansującą na granicy dramatu i komedii.

PO EUROPEJSKU / Los europeos

Hiszpania 2020, 89’
reż. Víctor García León
obsada: Raúl Arévalo, Juan Diego Botto, Stéphane Caillard

Zrealizowana na Ibizie adaptacja powieści Rafaela Azcony „Los europeos”.
Hiszpania, koniec lat 50. ubiegłego wieku. Dwóch kawalerów po trzydziestce – pochodzący z prowincji kreślarz, Miguel (Raúl Arévalo) i jedyny syn dobrze sytuowanego architekta, Antonio (Juan Diego Botto), wyjeżdża na wczasy na Ibizę. Wyspa kusi seksualnymi legendami o europejskich turystkach oraz iluzją wolności.

Po przybyciu mężczyźni rzucają się w wir imprez organizowanych przez bogatych wczasowiczów, w który wciągają ich poznane tam dziewczyny z Walencji. Antonio jest zachwycony i w nowym środowisku czuje się jak ryba w wodzie. Należy do tej samej klasy co imprezowicze. Miguel woli odsunąć się na bok, dopóki nie spotka młodej Francuzki, tajemniczej Odette (Stéphane Caillard), która przekona go, żeby dołączył do nieustającej zabawy. Podczas gdy Antonio staje się największym flirciarzem w okolicy, Miguel żyje pięknym romansem z Odette. Jednak pozornie idealne wakacje okażą się zupełnie inne niż się spodziewali.

ŻYCIE ZACZYNA SIĘ PO CZTERDZIESTCE / El doble mas quince

Hiszpania 2019, 103’
reż. Mikel Rueda
obsada: Germán Alcarazu, Maribel Verdú, Mario Plágaro

Ana (Maribel Verdú) skończyła właśnie 45 lat i sprawia wrażenie osoby, której udało się osiągnąć wszystko. Ma męża, dwoje dzieci, psa, piękny dom z ogrodem i dobrą pracę. Nie jest jednak wcale pewna, że właśnie o takim życiu marzyła.

Eric (Germán Alcanzaru) jest nastolatkiem, który ma wszystko przed sobą – czas na założenie rodziny, godziwe zarobki, zakup domu z basenem i oczkiem wodnym dla złotych rybek. Nie wie jednak, jaką drogę wybrać. I nie ma nikogo, kto mógłby mu wskazać odpowiedni kierunek.

Wydaje się, że jedyne co łączy Anę i Erica to fakt, że oboje znajdują się na rozdrożu. Jednak gdy pewnego dnia poznają się na randkowym czacie, a potem umówią na spotkanie w realu, zdadzą sobie sprawę, że mają ze sobą o wiele więcej wspólnego niż mogli się spodziewać.

MAM TO POD KONTROLĄ / Lo dejo cuando quiera

Hiszpania 2019, 98’
reż. Carlos Therón
obsada: David Verdaguer, Ernesto Sevilla, Carlos Santos

Ogromny sukces kasowy hiszpańskiego kina 2019, który przyciągnął przed ekrany niemal dwa miliony Hiszpanów. Film Carlosa Therona, twórcy „To dla twojego dobra” – największego przeboju 18.TKH. Remake włoskiej produkcji „Przestanę, kiedy zechcę”.

Pedro (David Verdaguer), Arturo (Ernesto Sevilla) i Eligio (Carlos Santos) zaprzyjaźnili się podczas studiów na uniwersytecie, gdzie dziś są wykładowcami. A raczej byli, bo właśnie dostali wypowiedzenia. Zmęczeni, bez grosza przy duszy główkują, jak wyjść z na prostą. W końcu wpadają na genialny pomysł rozprowadzania wśród imprezującej młodzieży witaminowego preparatu, który wprawia w znakomity nastrój i nie powoduje skutków ubocznych. Specyfik był przedmiotem badań naukowych Pedra. Wydawać by się mogło, że wszystko pójdzie jak po maśle, aż tu nagle zjawia się ekscentryczny Tacho (Ernesto Alterio), król nocnego świata używek…

 

20. Tydzień Kina Hiszpańskiego odbędzie w dziesięciu polskich miastach w dniach 18 marca – 5 kwietnia 2020.

Organizatorami przeglądu są AP Mañana, Ambasada Królestwa Hiszpanii, Biuro Radcy ds. Turystyki Ambasady Hiszpanii w Polsce, Instytut Cervantesa w Warszawie oraz Instytut Cervantesa w Krakowie.

Video

Ostatnie komentarze
  • Anna Blanche z www.no-noo.com:

    Oby więcej takich murali :)

    4 lata temu

  • Andrzej Rogowski:

    Karol You Are Doing The Right Thing. Thank You For That.

    5 lat temu

  • norm777:

    W niedzielę są dwa filmy dla chłopców, a można było Madikę dać w niedzie

    5 lat temu

  • mapet:

    Ja jestem zwolennikiem teatru Imka w Warszawie. Jestem tam regularnie widzem. Ni

    5 lat temu

  • MOGO:

    Świetna sprawa! Takie warsztaty w Białym...suuuperowo!

    5 lat temu